srijeda, 29. svibnja 2013.

I KURTEŠ I MURTEŠ

Često se, pišući, pitam da li mi je pametno i zdravo da se toliko strasno bavim regionalnom historijom i prošlošću koji se uvijaju i vrpolje pa, kao kakva vješta žena, umiju da polome i samelju čovjeka kao rijetko koja sadašnjica što je, sama po sebi, osuđena na brzinu i nezaustavnost jer se čovjek od siline prošlosti nema kad pošteno ni izbečiti sadašnjosti sve i da hoće. Dok kopam i hrmbačim po arhivama devedestih godina susrećem likove, a rijetko ljude jer njihove biografije birokratija rijetko kad zatefteri, koje niko normalan ne bi poželio da susretne ikada i igdje u životu jer je život suviše lijep i zavodljiv dok su oni tu tek da bi poneki insan, u ogorčenosti i muci od njihovih spletki, uskliknuo kunući sopstveni život jer ga, eto, s njima mora dijeliti.
Hvataju me prijatelji i poznanici savjetujući mi da živim i da pustim historiju, pravo i pravdu da se ćeraju jer sam se toliko s njima ćerao i proćerao da se čak i kad odmaram ono samo od sebe ćera. I tako ja, s vremena na vrijeme, odlučim biti ovdje i sada i izađem da me ogrije isto ono sunce koje grije i Muslimović Fikreta ili Latić Nedžada iz čega ja lahko zaključim da je milost Allaha dž.š. beskonačna i neizreciva kada u njoj ima mjesta i za ove dvije, najveće živuće, bošnjačke budale.
O Sarajevu sam čuo toliko definicija da ih, sve i kad bih htio, ne umijem pobrojati ali nekako osjećam da su moji bivši i sadašnji sugrađani toliko pričali i definisali sopstveni grad da su broj definicija o Sarajevu doveli u oštru konkurenciju sa brojem definicija o broju glakasija u Svemiru u koji bespomoćno blesimo.
Među tim definicijama o Sarajevu uočio sam i prisvojio onu koja je meni postala bliska, iz potpuno ličnih razloga, i to onu da je Sarajevo mali grad. Ta veličina Sarajeva nema nikakve veze sa njegovom kvadraturom, njegovim uzbrdicama i nizbrdicama, nizijama i dolinama već sa spoznajom da se ovdje uske pantalone na ženi okreću na kurvaluk, ta ista stvar kod muškarca jeste pederluk, da je sramota pokazati ljubav ali je viteški mrziti i kleti, da je neviđena bruka hodati okrznutog srca ali kuće mogu ličiti na štale, da je ruganje i ponižavanje pametnih samo sportski teren za dokazivanje neobrazovanih i zakržljalih, da je problem imati ali je veći problem nemati, da je bolje biti mrtav jer se sa bolesnicima ovdje tjera zajebancija i šega i da se ovdje sreće, svaki dan, svak' onaj koga čovjek ne želi sresti ikad u životu.
Dok sam živio sarajevsku sadašnjost i dok me je mamilo proljetno listanje života odlazio sam, rijetko doduše, do centra Sarajeva kako bih razgazio kakve nove cipele ali bi mi, vrlo često, ugođaj na trenutak remetile razne spodobe koje bi me momentalno vraćale u prošlost. To se događalo nekoliko puta, pa sam u šetnjama susretao Muslimovića, Latića, Alispahića, Izetbegovića..., sve dok nisam shvatio da moj bijeg iz prošlosti može biti opetovan i po stotinu puta ali da to nema nikakve svrhe sve dok se moja sadašnjost odvija u gradu koji, zapravo, živi u svojoj prošlosti rugajući se svojem ovdje i sada.
I tako ja, hrabro, zakoračih u svoju današnju sadašnjost principijelno se razilazeći sa svojom i kolektivnom prošlošću kad tamo, danas i ovdje, sretnem prvu prvcatu vijest: "Ministar Kurteš se nakon saobraćajne nezgode sakrio u haustor". Gledam, misleći da me pamet napokon izdala pa da mirno mogu k'o i svi drugi sretnici hodati i nikome i nizašta biti ni kriv ni dužan, ali me je demantovala ona ista sadašnjost u koju su me navabili moji neprijatelji i dušmani jer da oni znaju kakva je prošlost, u odnosu na sadašnjost, niko ih iz nje ne bi mogao išćerati.
Zamišljam zarumenjenog ministra za (čudnog) čovjeka, Lagumdžijinog kafanskog pobratima, Kurteša kako iz hausotra u blizini dno-dna bircusa SUR "JAGODA" čkilji da li ga je  uhvatila njegova policija. Zlobno se smijuljim vrteći film ovog cirkusa koji više priliči kakvom momčiću koji je razgulio sa lica mjesta da mu "ne padne" vozačka nego li prvom čovjeku federalne policije koji bi, kao prvi federalni pendrek, trebao biti urnek kakav policajac treba biti. Međutim Kurteš i njegovi policajci izgledaju kao Stanio i Olio: on pijan oni trijezni, on bogat oni siromašni, oni debeli on mršav, on haustorče oni mahalaši, on diplomirao 2010. a njima škola svakako ne treba a pendrek im ne daju.
Eh, moja prošlosti zovi me sebi jer ću se od sadašnjosti prenemoći! Na trenutak sam se prisjećam i Kurtešovih prethodnika na mjestu ministra policije. Dobro, nisu baš svi bili muzejski primjerci budala ali da uz njih narodnog humora nije manjkalo - što jest' - jest' nije. Dvojica Kurtešovih prethodnika su okorjeli kriminalci i milioneri, Delimustafić Alija i Alispahić Bakir, a obojica su u teškoj konkurenciji da budu optuženi i za ratne zločine ako ikad proradi pravna država u šta ne da ne vjerujem već to smatram gradskom poštapalicom kojom se naprasno bogati rugaju nekadašnjoj srednjoj, normalnoj, klasi što nisu htjeli s njima da kradu. Prije Alispahića a poslije Delimustafića bio je jedan vrlo zanimljiv ministar policije: Pušina Jusuf. Eh, tu sam te ček'o. Njegov policijski mandat je bio obilježen manje ili više ne razumijevanjem posla na koji su ga "turili" da se bavi ali to neće biti kraj ove karikature jer je nastavak daleko bolji! Nakon ministrovanja Pušina je prekomandovan u kabinet Izetbegović Alije da ga, kao, o policiji savjetuje a odatle će biti teleportovan u, ni manje ni više, Fudbalski savez BiH. Kakve je veze Pušina imao sa fudbalom? Nikakve, isto k'o i sa policijom. Otkud on tamo? Po istom onom receptu po kojem su mlinar Čengić Halid ili MUP-ov kerovođa Prevljak Fikret postali Alijini generali. Cirkus država, cirkus i funkcioneri.
Vagam i razmišljam o policijskoj prošlosti i sadašnjosti i, ipak, odlučim da mi je bolje u ovom segmentu sjediti u sadašnjosti i keziti se jer je Delimustafićev vozač, Džuvo Almir, postao prvi obavještajac BiH, ili jer je Izetbegovićev nosač kaputa Mehmedagić Osman zv."Osmica" postao prvo uho obavještajne službe BiH, ili jer je Kurteš Predrag od ministra kafana i viskija postao ministar policije, ili jer je harizmatični Budimlić Muhamed postao prvi kantonalni pendrek koga su nasamarili drotovski sindikalci predvođeni policijskim prašinarom Đozom. Bolja je policijska sadašnjost barem dva'es puta ali to samo objašnjava kakva nam je bila, kukala nam majka, policijska prošlost - takva da od nje bježe sva tužilaštva i svi istražitelji praveći se da tamo zločina i kriminala nije ni bilo.
Međutim u sadašnjosti se ne može živjeti parcijalno i samotnjački posmatrajući samo jedan segment života već se čovjek mora sudarati sa cijelom sadašnjošću i čitavim orkestrom ljudi, i stoke, koji je prate. Otud mislim da je život u sarajevskoj sadašnjosti osuđen na suživot sa njegovom prošlošću jer bilo personalno bilo kroz poremećene sisteme ljudskih vrijednosti i državnih pravila Sarajevo je potpuno zarobljeno u svojoj duhovnoj prošlosti iz koje, kao aveti, niču zgrade, tornjevi, vile i tržni centri koji nam govore da je uljepšavanje sadašnjosti samo ruganje iz prošlosti.
Nije, naravno, Kurteš kriv što je ministar i što ne može pobjeći od svoje kretenaste naravi. Nije kriv ni bolesnik vlasti Lagumdžija koji ga je na to mjesto poturio. Vjerujte mi nije kriv ni Pušina jer je upravljao bh.fudbalom niti je kriv Izetbegović jer je bio predsjednik pa mlinare proglašavao za generale što je ravno Kaligulinoj odluci da konja imenuje za senatora. Kriv je narod. Isti onaj narod koji izborni glas proda za dopunu za mobilni, ili za obećanih Lijanovih sto maraka, ili za kakvo obećano članstvo u opšinskoj komisiji, ili za 30 maraka, ili za litar ulja, kilo šećera, kilo riže, čokoladu i sto grama kafe kako, otprilike, izgledaju predizborni paketi koji se dijele stoki sa pravom glasa. Oni su krivi jer glasaju za čovjeka. Glasaju za čovjeka o kojem im je lijeno da pročitaju dva reda ali zato imaju vremena da odgledaju sve tri turske serije dnevno i idiotski Hajatov serijal ZMBT od prve do 156 sezone zajebavanja.
Nekada je taj isti narod glasao i za "u svojoj vjeri i na svojoj zemlji". Jadnici nisu znali da im vjeru ne može niko od ljudi ni oduzeti ni dati a da su zemljišni kvadrati uredno podjeljeni "našima". Nek' je naš taman i nek' je lopov. Bilo je to u vrijeme kada se gledala "Esmeralda" i kada je ovaj živopisni narod napunio Skenderiju došavši da bleje u glumicu kojoj ni samoj nije bilo jasno kako je onako loša gluma dobacila do BiH. Ali ne zna crna Esmeralda da su dobri bošnjani okrenuli i vola u Hrasnici kad je ona, svojevremeno, u seriji progledala. To je jednostavno naš narod - u svojoj vjeri i na tuđoj zemlji.  Oni su i naša prošlost i naša sadašnjost. A među njima, vjerujte mi, žive i kurteši i murteši...
Semir Halilović

Sarajevo, 7.2.2013.

Nema komentara:

Objavi komentar