srijeda, 29. svibnja 2013.

SARAJEVO UBIJA MENTALITET ČIKME

Davno sam shvatio kako je Sarajevo mali grad. Na taj zaključak me nije natjerala ni Dženetića čikma, ni sokaci po Bistriku, ni nizbrdice na Alifakovcu, a ni uličice poviše Bjelava. Nije me u taj okvir otjerao ni dosadni tv program koji je sam sebi svrsishodan, niti me je u to uveo monotoni izgled sarajevskog centra grada koji u svoj svojoj uskoći i nabijenosti izgleda smiješno kada se na sred njega nacali crveni tepih kao demanti primitivizma koji ga okružuje.  
Sarajevsku malehnost sam shvatio onog trenutka kada sam uvidio da u Sarajevu imam (ne)priliku da srećem ljude koje ne bih volio da vidim jedno čitav život-život i po. Učinilo mi se da ni jedna sedmica ne može da prođe a da ne sretnem neku hulju koja mi remeti duhovni mir jer je tragično znati da sa takvim ljudima dijelim isti prostor, grad, kafanu.  
Moja dosadašnja životna biografija, zgusnuta u tjeranje pravde, uvela me je u svijet kojeg nisam poznavao, među gomilu ljudi koje nisam volio, u scenarij koji nisam priželjkivao. U tim godinama imao sam verbalne okršaje sa polusvijetom koje su personificirali Bakir Izetbegović, Bakir Alispahić, Fikret Muslimović, Nedžad Latić i još poneki hoštapler ratne pljačke i poratnih tranzicijskih procesa što je uljudan naziv za običnu pljačku koju su, mirno, odgledali bh.građani praveći se budale.
Ili su,zaista, poludili?  
Svi ti moji sukobi nisu bili personalne naravi jer mi se nije sviđala ljigavost Latića, hinjaluk Alispahića i bijedništvo Izetbegovića, već su moji sukobi sa ovim polusvijetom bili principijelne naravi. Svakog od nabrojanih sam iz različitih razloga smatrao problemom BiH, ljudima koji ovoj zemlji donose mrak u kojem se jedino umiju snalaziti, a sa nekima od njih imao sam i druge, ozbiljne, probleme kao što su osnovane sumnje u učešće nekih od njih u organizaciju i zataškavanje atentata na našu porodicu, te montiranje istraga, optužnica i suđenja za ratne zločine mom ocu za koje je, dakako, bio nevin.  
Godine su prolazile a BiH nije postajala bolje društvo iz razloga jer su mnogi bh.građani prihvatili sistem koji su uspostavili razni divljaci pa je, tako, naša država postala mjesto gdje zakoni vrijede samo za protivnike, opoziciju, neprijatelje, nepodobne i za one koji su ničiji. Dok su ovi ljudi odgovarali i za svako pogrešno parkiranje, na drugoj strani pripadnicima i priljepcima vlasti se opraštalo sve: od nestanka droge, ubistava, pljački, otimanja državnih firmi, krađe donacija, urbanističko nasilje...jednostavno sve im je unaprijed i unazad bilo oprošteno. Tako je BiH postala duboko nepravedno društvo u kojem je pravo čudo da obični ljudi nisu uzeli pravdu u svoje ruke jer je pravna država BiH, što je eufemizam za legalističke zaštitnike mafijaške organizacije, potpuno u službi onih koji su pokradenim novcem došli do vlasti, moći i pozicija da određuju za koju je pravdu došlo vrijeme a za koju nije.  
Prije nekoliko mjeseci našao sam jednu mirnu kafanu u kojoj se sve činilo dovoljno pristojno i tiho da se otamo može započeti jutro. Osoblje uljudno, usluga odlična, toplo zimi, hlad ljeti...sve do dana kada u toj kafani ne vidjeh Nedžada Latića. Iako je on kao ličnost u političko društvenom životu potpuno nebitan, iako je njegov javni opus uglavnom srozan do nivoa kada se crvene drugi što je on takav kakav jeste, iako njegova pojava izaziva sažaljenje, nije mi godilo što je nanjušio mjesto gdje i ja sjedim. Još su me kao dijete naučili šta da uradim kada na ulici vidim nešto na šta nije dobro nagaziti. Tako sam i postupio a Latić je uskoro nestao iz "moje" kafane.  
Nije prošlo dugo u toj istoj kafani pojavio se i neki debeli bandit, pripadnik zločinačke organizacije izrešetanog Ramiza Delalića, koji me je po objavi knjige Državna tajna 2006.g. po naređenju svog glupavog šefa - Delalića, sa skupinom drumskih đilkoša napao u jednom restoranu dok sam večerao sa frontmenom Erogenih zona Almasom Smajlovićem. Jednog je policija uhvatila a sud, uslovno, kaznio što je uobičajena praksa po kojoj sud miluje mafijašku marvu. Ovog što je navratio u "moju" kafanu niti je uhvatila policija niti ga je kaznio sud. Zato sam ga, skoro 7 godina poslije, uhvatio ja. Nakon što sam ga "preslušao" brzo je pobjegao iz "moje kafane". Jebeš frajera kojem je nadimak "Bubuljica". Treba ga 'nako nalupati, radi nadimka. 
Sviđalo mi se uvijek kada čujem da intelektualci umiju i da se biju poput nekolicine svjetskih pisaca ili robusnog režisera Emira Kusturice. To je dobra vještina jer banditi će uvijek tražiti tačku na kojoj vas žele uvrijediti ili poniziti. Tako su, sarajevski gilipteri, mogli Ivi Andriću dobacivati jer on nije umio da se bije, dok je Kusturica prvo naplehao vozača u TVSA a potom nastavio svoj pohod pokazujući da umije dobiti i Zlatnu palmu u Kanu jednako dobro kao i nokautirati uličara ili proturiti loptu kroz noge.  
Činilo mi se to kao dobar recept pa sam uporedo sa pisanjem knjiga i tekstova, skiciranja dokumentarnih filmova, vježbao fizičku snagu i čeličio srce jer sam shvatio da je Sarajevo protočni bojler za pola budala i hulja koji kruže čitavim Balkanom.  
U sred ovih burnih događaja, jučer, u "mojoj kafani" ugledah Bakira Alispahića. Sjede tačno preko puta mene. Kada je osjetio da je "vruće", prije nego je i dobio poručeno piće, digao se i pobjegao na drugu stranu kafane i čisto sumnjam da će više ikada navratiti na ovo mjesto jer danas je razlika između nas jasna: on više nije Izetbegovićev prvi javni i tajni policajac, ima stotinjak kila, trbuh do poda i "ugledni" je gost američke crne liste. Ja sam danas, s druge strane, od njega jači, informisaniji, pun podataka i arhivskih dokumenata, i ne bojim ga se koliko otpale grane.
Čak šta više.
Ako sam ga 1993. mogao samo mrziti danas je taj omjer snaga daleko u moju korist i Alispahić bježi, kao neka stidljiva djevojčića, u ćošak kafane jer ne smije ni da pogleda u pravcu gdje se ja nalazim.  
U svemu ovome osjećam i neku tugu jer živim u gradu u kojem zbog nefunkcionisanja pravnog sistema barabe hodaju gradom umjesto da sjede u samicama kao dostatnim mjestima odakle više ne mogu nanijeti ikakvu štetu. Razmišljam o toj geografskoj uskoći Sarajeva koja je uzrok i duhovnih tegoba ljudi koji bi da svoj mir i svoje okruženje zadrže zaštićenim od raznih bitangi.  
Kako Sarajevo sve više postaje nabudžen grad u kojem ljudi padaju s grane, kako se ovdje ne poštuju građevinski i ekološki uzusi gradnje i infrastrukturnog širenja grada, mislim da je sudbina Sarajeva negdje između nerviranja i frustracija čak i za one ljude kojima je jedino mrzak poneki komšija koji nema vakta da pročita kućni red. Što se mene tiče za mene je Sarajevo odavno tijesan prostor u kojem ne vidim nikakvu duhovnu promjenu jer je većina mojih sugrađana ravnodušna prema svojim životima i budućnosti svojih potomaka. Ravnodušni su prema nepravdi i nepravda im, jednom po jednom, kuca na vrata. Predali su se i počinju da igraju po pravilima koja su uspostavili njihovi robovlasnici jer BiH, vjerovali vi to ili ne, klizi u robovlasničko društvo u kojem će vaši pljačkaši postati uzrok vašim noćnim morama. 
Što se mene tiče ja sam u Sarajevu pronašao model življenja; kad ne radi pravna država, radim ja. Dobro je da čovjek pokaže kako ima emocije, i ne stidi se pokazati ih, jer ako dopustite da vam sarajevska čikma uđe u srce duša će vam zalutati a mozak neće naći izlaz ni za hiljadu godina. Jer od kada su u Sarajevu napravljene čikme, sokaci i mahale one su oblikovale ovdašnji svijet umjesto da svijet oblikuje njih. Sarajevo će možda preživjeti još stotinu različitih režima ali neće preživjeti saopstveni sistem vrijednosti koji ih je doveo na rub egzistencije.  
Semir Halilović  

Sarajevo, 25.3.2013.

Nema komentara:

Objavi komentar